22 juni 2009

Djurrätt mellan PR och profit

Den glada kon i Bregottfabriken, där hon får gå ute och ha det bra, det är bilden av hur svenska kor har det som mjölkindustrin vill förmedla till sina konsumenter. Men eftersom mjölkindustrin givetvis drivs av en kapitalistisk logik så är det just också bara själva bilden som är intressant. Hur verkligheten i själv verket ser ut är däremot inte lika viktigt så länge som man kan upprätthålla skenet tillräckligt för att skapa en god PR.
– "Bregottbilden" är ju en reklambild och den är som många reklambilder är. Att bete finns ute på gårdarna i stor utsträckning tycker jag är positivt. Så vad vi försöker göra är att hitta en anpassning där vi har kvar förtroendet för bete hos konsumenterna, men samtidigt titta på hur vi kan förenkla detta ute på gårdsnivå så att företagandet blir enklare och mer effektivt.
Det menar en företrädare för Svensk Mjölk vars ordförande dock sjunger betets lov i en insändare. Enklare och mer effektivt betyder ju givetvis sämre för korna och bättre för bönderna men man vill åtminstone inte avskaffa dagens beteskrav. Organisationen Sveriges Mjölkbönder med ordförande Per Andersson är mer rakt på sak och vill slopa dagens redan minimala beteskrav och många mjölkbönder vill hålla korna inne året runt. Det är nämligen "jobbigt" för bönderna att behöva följa dagens regler.

Förtroendet hos konsumenterna vill man ändå ha kvar, annars kan det ju leda till "marknadsföringsproblem", men samtidigt så har vi profiten att ta hänsyn till. God djurhållning som kostar pengar = mindre profit.

Djurens intressen då? Tja, de får väl passas in någonstans mellan PR och profit.

Elisabeth Höglund undrar apropå detta, i en krönika i Expressen
, vart omtanken om djuren tog vägen?
Kanske försvann den i samma ögonblick som svenska Arla blev danskt. Numera sätts den internationella konkurrenskraften före omsorgen om djuren.
Sanningen är att omtanken om djuren inte är, och har aldrig varit ett kapitalistiskt intresse, det handlar enbart om relationen mellan PR och profit. Men svensken själv vill gärna se sig som någon som värnar djurens intressen. Därför köper man gärna bilden som industrin vill sälja och blundar för verkligheten.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Utomjordingar rapporterar från Iran?, Anders_S skriver Dåliga filmsajter på nätet, Fredrik Jönsson skriver Mister sina liv i kampen för demokrati, Redaktionen skriver Kulturkanon: Fucked Up – Magic Word., Bo Myre skriver Tampere, 10 - 12/7: Musta Pispala (Eng / Sve)

Förhoppningsvis fann du detta intressant och vill läsa mer om: , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Ida sa...

Halkade in här av en slump men kommer nog halka tillbaka. Gillade innehållet!

Kaj Raving sa...

Kul att höra! Du är ytterst välkommen :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...