15 januari 2008

Moderat förringar kränkningar av demokratin!

Så har det då hänt igen, det börjar bli tjatigt nu. För tredje gången på lika många månader så kommer min replik på en insändare som är direkt adresserad till mig inte in i den borgerliga lokaltidningen Barometern. I alla tre fallen så handlar det om en företrädare från allianspartierna som getts möjlighet till replik på min insändare utan att jag fått samma möjlighet tillbaka. Det är inte utan att jag börjar skönja ett mönster här.

Visst får man räkna med att alla ens insändare inte kommer in och att en debatt på insändarsidorna inte kan fortgå hur länge som helst (även om jag fört ganska långa debatter, med ett flertal replikskiften, i Barometern vid andra tillfällen). Men när jag vid tre tillfällen på relativt kort tid förvägras möjligheten till replik gentemot en företrädare för alliansen, då börjar jag få svårt att riktigt tro på att insändarsidorna verkligen är så "opolitiska" som man hävdar.


När det gäller den här insändaren så är det ju inte direkt svårt att se att den riktar sig till mig. Dessutom så anklagas jag för att vara lögnare eller okunnig, något som jag tycker att jag borde ha fått möjlighet att bemöta. Nu blir det tydligen inte så, utan jag får nöja mig med mitt eget forum igen.


Margareta Pålsson (m) svarar i en insändare 31/12 på min debattartikel om högerns brott mot demokratin i Sverige. Det första hon gör i sin insändare är att försöka relativisera högerns brott mot demokratin genom att framhäva att det varit värre i andra länder – kommunister och nazister dödade många fler än vad dödats i Sverige.

Visst är det så, men blir ett mord blir mer acceptabelt för att någon annan begått fler? Eller är det okej att man registrerade och trakasserade politiska motståndare och satte dem i arbetsläger – därför att vi bara spärrade in dem, andra dödade dem ju också? Är det okej att högerpartiet stått bakom långtgående inskränkningar och brott mot demokratin i Sverige – därför att i andra länder har det varit värre? Att se på demokratin på det sättet är att se på demokrati som något relativt, där nästan allt kan vara okej så länge någon annan har det värre.

Men demokratin får man aldrig acceptera som något som kan ses relativt Margareta, därför att då är vi ute på ett livsfarligt sluttande plan, där demokratin så småningom inte längre finns kvar. Därför blir jag extremt orolig över att en representant från Sveriges regering, när hon kommenterar artikeln inte tycks se de brott mot demokratin som begåtts i Sverige som allvarliga nog att kommentera. I stället så väljer hon att förringa dem och att ägna sig åt historiska spetsfyndigheter.

Margareta avslutar nämligen sin insändare med att hävda att jag är ”antingen okunnig eller lögnaktig” kring högerpartiets förhållande till rösträtten under seklets första årtionden. Förutom att påståendet är otrevligt och knappast bidrar till ett gott debattklimat så vore det bra om Margareta hade sett till att ha läst min artikel ordenligt innan hon drog igång sina historiska petimeterfasoner.

Det jag skrev, var nämligen att högerpartiet motsatte sig allmän rösträtt för såväl män som kvinnor. Däremot så skrev jag aldrig att de inte tvingades ge upp inför en stark opinion som ville ha ett demokratiskt samhälle. Tvärtom så var det symtomatiskt för högerpartiet att man ända in på 40-talet fick ge upp sina anti-demokratiska ståndpunkter en efter en när oppositionen blev för stark. Eller för att uttrycka det annorlunda och citera Margareta själv om avskaffandet av den graderade röstskalan (där rikas röster var mycket mer värda än andras) ”högern [var] allt annat än entusiastisk, men man valde att acceptera förändringen”.

Att man valde att acceptera förändringen kanske inte var så märkligt när man tänker på att den Ryska revolutionen nyss ägt rum, röda nyligen stått mot vita i Finland och att även Sverige var en krutdurk av arbetarprotester vid denna tid. Att kalla det för ett accepterande under galgen är knappast en överdrift.

När jag skrev artikeln så utgick jag ifrån att de brott mot demokratin som högern begått i Sverige var historiska faktum som alla idag tog avstånd ifrån. Jag utgick även ifrån att det rådde konsensus kring att det är viktigt att vi känner till vår historia för att förstå demokratins betydelse idag och att demokratin ständigt måste försvaras för att bevaras.

Att då en ledande moderat väljer att helt bortse från de värsta brott mot demokratin som ägt rum i det moderna Sveriges historia kan inte ses som annat än rent skrämmande!

Kaj Raving
Ordf. vänsterpartiet Nybro

Förhoppningsvis fann du detta intressant och vill läsa mer om , , , , ,

4 kommentarer:

sestrajcic sa...

Bra Kaj! Fortsätt med blåslampan vi behöver mer av sådant - klä av högern in på bara skinnet!

WysiWyg sa...

Utan att trivialisera de brott som begåtts i olika närmast religiösa politiska inriktningars namn världen över så måste jag erkänna att jag varje gång jag hör dessa argument ("fler dödades av kommunismen") frågar mig själv; "vad påverkade Sverige mest egentligen?", de 5 dödade i Ådalen (och jag kan upplysa er om att när jag gick i skolan för mindre än 10 år sedan, så lyste ordet Ådalen med sin frånvaro helt) som fick till skott en massa förändringar (bl.a. att militären inte fick användas som polis om jag inte missminner mig?) eller de tio miljoner som dog i Ryssland?

Sist men inte minst; varför utgår folk alltid ifrån att man måste välja? Om vi verkligen inte har tid att lära barnen om BÅDE Ådalen OCH Rysslands/Sovjets övertramp, så kanske vi skulle utöka antalet historietimmar istället?

Förlåt för mitt långa inlägg.

Kaj Raving sa...

sestrajcic: Tackar och bockar :-)

Jag lovar att göra mitt bästa och med lite uppmuntran så går det onekligen lättare att fortsätta.

Kaj Raving sa...

WysiWyg: Du har helt rätt. Det handlar inte om antingen eller utan om både och. Jag skriver också i min debattartikel (som jag glömde länka till, men det är fixat nu) att vi måste känna till vår svenska historia också. Det är ju ändå den som, vilket du ju lyfter fram, som påverkat vår egen historia mest direkt. Även exempelvis Sovjetstatens utrensningar osv har givetvis påverkat vår utveckling, om än oftast mer indirekt.

Dessutom så tycker jag att det är viktigt att visa att sverige inte är någon slags frizon där demokratin är evig och aldrig har hotats, utan att man måste vara vaksam även här, så att inte demokratin undermineras och försvinner.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...