07 november 2007

Om vikten av en stark fackföreningsrörelse.

Missa inte David Eklinds inlägg om fackets seger mot Videomix Syd, där han förklarar varför det är så viktigt att ta sådana strider.
Om de anställda på Videomix Syd arbetar under sämre villkor än andra etableras en press nedåt på allas villkor. Därför är det allas angelägenhet att de inte säljer sig för billigt. Syftet bakom kollektivavtalet - att folk i allmänhet ska ha hyggliga löner och drägliga arbetsvillkor - är alltför angeläget för att man ska acceptera nej som ett svar. Vi som säljer vår arbetskraft har vårt enda hopp i att våra egna organisationer kan slå ut de arbetsgivare som inte accepterar den lägstanivå vi slagit fast (eller rättare sagt: kompromissat fram).
Missa inte heller det tidigare inlägg han skrivit i samma ämne med utgångspunkt från Det fackliga löftet.
Om vi så återvänder till det fackliga löftet ser vi nu att vi måste betrakta det ur ett annat perspektiv. Avgörande för min lön är inte vad jag kräver, utan vad alla andra kräver. På kort sikt skulle jag ofta personligen tjäna på att gå under lägstanivån – om jag krävde lägre lön än alla andra i till exempel industrin skulle jag kunna få ett bättre betalt jobb än det jag har idag, om jag struntade i raster och gick med på att jobba med för låg bemanning utan att knota skulle jag ligga bra till vid nästa löneförhandling, om jag agerade strejkbrytare kunde jag tjäna storkovan – men jag är stekt i det ögonblick andra låter sina villkor försämras, för det sätter en press på mig att också sänka mina krav ytterligare. Den arbetsgivare som köper billigare arbetskraft kan sälja billigare varor och kan då konkurrera ut dem som betalar ordentliga löner. Om andra jobbar billigare än jag kommer jag alltså i förlängningen tvingas välja mellan sänkt lön – så att min arbetsgivare också kan sänka priset på sina produkter – och arbetslöshet.
Klockrena inlägg som tydligt förklarar hur det ligger till och varför fackföreningarna är nödvändiga och varför det är så viktigt att kämpa mot regeringens och Svenskt Näringslivs försök att undergräva fackets styrka.

Jag har själv skrivit ett liknande inlägg tidigare. Även Josefin Brink skriver om Videomix-konflikten.

Andra bloggar om: , , , , , , och annat intressant.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...