24 juli 2007

Överklassbidrag, ytterligare forts.

Jag har tidigare skrivit om överklassbidraget, eller "hushållsnära tjänster". Det blev även en insändare av det och sen ett kompletterande inlägg.


I den ena av våra två lokaltidningar, Barometern, fick jag ett svar på min insändare (tyvärr så går det inte att länka).

På grund av datastrul så har jag inte kunnat lägga ut mitt svar som publicerades redan för nästan en vecka sen. Men här kommer det i alla fall och kan kanske reta ytterligare några personer.


Svar till låginkomsttagare med ”sunt” förnuft som 11/7 bland mycket annat försöker få det att låta som att jag skulle ha hävdat att ”det bara är och kommer att vara höginkomsttagare som använder sig av hushållsnära tjänster”. Jag blev till och med uppmanad att ta reda på fakta.

Här är min första invändning att jag givetvis har fakta i ryggen när jag skriver en insändare. Detta faktaunderlag består i detta fall bland annat av undersökningar gjorda av TEMO och SIFO som samstämmigt säger att det i huvudsak är välbärgade och välutbildade i storstäderna som har använt sig av tjänsterna och att det är samma grupp som främst är intresserad av att nyttja dem till subventionerat pris. Jag har även tittat på hur det sett ut i Finland, som ju ofta används som exempel utav alliansen, och även där är det samma grupp som har utnyttjat den absoluta merparten av tjänsterna. Jag har även tittat på ett exempel som alliansen av naturliga skäl helst inte för fram. Exemplet Danmark hade nämligen en 50%-ig subvention av hushållsnära tjänster. Den avskaffade man dock 2004 efter att det visat sig att systemet grävde för stora hål i statsbudgeten och inte minst att de som främst använde sig av tjänsten var, återigen, välbärgade, välutbildade storstadsbor.

Min andra invändning mot detta är att jag aldrig hävdat att låginkomsttagare inte kan använda sig av tjänsten. Givetvis kan man det. Man kan även på en låg lön äta middag på en fin restaurang varje dag, men är det särskilt förnuftigt? Nej, troligen så är det förnuftigare att prioritera andra saker i stället.
Gränsen för när det börjar bli förnuftigt att köpa ”hushållsnära tjänster” räknade jag ut till 40000:-/mån. Nu har dock även Riksdagens Utredningstjänst räknat på samma sak och kom fram till att gränsen snarare låg vid 53700:-/mån. Detta betyder att om du har en månadslön på 20000:- eller mindre så kan du städa en hel arbetsdag i månaden utan lön i stället för att anlita en firma i fyra timmar. Och ändå tjänar du på affären. Men visst, en låginkomsttagare kan fortfarande använda sig av tjänsten, men det är knappast särskilt förnuftigt.

Därför kan jag inte heller ”se den nyinförda avdragsmöjligheten som ett sätt att förenkla tillvaron”. Tillvaron kommer helt enkelt inte att förenklas för större delen av svenska folket, utan endast för en välbärgad minoritet.
Men du har rätt i att vänsterpartiet ställer sig bakom reformer som syftar till att underlätta människors tillvaro. Men till skillnad från alliansen så vill vi inte bara underlätta tillvaron för de med stora plånböcker.
Vänsterpartiet vill därför i stället införa sex timmars arbetsdag som nytt heltidsmått, vilket är en reform som gör att alla får möjlighet att få ordning på sitt ”livspussel”, även den som har en inkomst på under 40000:-/mån (eller 53700:-).

Sist i sin insändare så lyfter skribenten det gamla argumentet att man ska sanera bort den svarta marknaden genom att införa skatteavdraget. Det naturligaste svaret på det är givetvis: vilka ytterligare områden ska vi subventionera till häften för att slippa ”svarta” betalningar?
Ska vi subventionera krogbranschen till hälften, där förekommer ju massor av svarta pengar? Och taxinäringen? Även bland frisörer ska det förekomma mycket svartarbete. Ska vi subventionera de branscherna också.
De flesta inser nog vid det här laget hur orimligt det är att vi genom subventioner ska få brottslingar att följa lagen. Det gör även vi i vänsterpartiet. Inom alliansen däremot så lägger man gärna ner miljarder i skattepengar för att välbärgade ska slippa vara kriminella medan man med alla medel försöker göra livet surt för sjuka och arbetslösa.

Kaj Raving

Ordf. Vänsterpartiet Nybro


Andra bloggar om: , , , , , , och annat intressant


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...