04 juli 2007

Överklassbidrag, forts.

Att rabatten på ”hushållsnära tjänster” enbart är ytterligare ett bidrag för de redan välbärgade, som jag skrivit om tidigare, bekräftas nu av Riksdagens Utredningstjänst.

I Aftonbladet kan man läsa om att Miljöpartiet låtit Riksdagens Utredningstjänst räkna på var brytpunkten för när det lönar sig att betala för dessa tjänster. Det är samma sak som jag gjorde när jag skrev min insändare. Jag kom då fram till att gränsen låg vid en månadsinkomst på 40000:- innan skatt.

Nu visar det sig att jag var alldeles för försiktig i min beräkning, för när RU räknade så kom de fram till att brytpunkten låg betydligt högre.
De kom fram till att gränsen låg vid 53760 kronor i månaden!
Det är en summa som knappt 2,5% av alla svenskar i arbetsför ålder tjänar!

Dessutom, så kan man läsa i artikeln att sju av tio svenskar inte är intresserade av att köpa "hushållsnära tjänster".

Så…oavsett vad man vill kalla avdraget, så står det klart att det är en liten, redan privilegierad skara som gynnas av det - vilket gör det till ett överklassbidrag!

Andra bloggar om: , , ,

5 kommentarer:

FredrichL sa...

Visst är det så att det knappast blir aktuellt för låginkomsttagare med dessa tjänster, frågan är hur länge media kan hålla skenet uppe och lura i folk att det är en reform som hjälper alla.

Kaj Raving sa...

Med tanke på att de som är större delen av medierna troligtvis tillhör de 2,5% som tjänar på "reformen", så kommer de nog att försöka i det längsta i alla fall.

Anonym sa...

Systemet med "hushållsnära tjänster" har blivit fiasko i både Finland opch Danmark. I Finland gav det endast 600-700 nya jobb och i Danmark startades det 1997 och slopades 2004 eftersom det inte hade gett några nya jobb.
Jan.

Björn Fridén sa...

Ja, shit, det där är rätt svart på vitt. 2,5% av befolkningen. Herregud.

Kaj Raving sa...

Björn: Pretty fucking far från medelsvensson det!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...